Joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen väylien kehittämisellä lisätään asukkaiden yhdenvertaisuutta, vähennetään päästöjä ja kohennetaan oululaisten terveyttä. Oulun joukkoliikenne on viime vuosina kehittynyt huimasti: pari vuotta sitten toteutetut reitti- ja lippu-uudistukset ovat tehneet joukkoliikenteestä saavutettavamman ja houkuttelevamman liikkumismuodon. Tätä kehitystyötä tulee jatkaa edelleen!
Oulun kaupunki tukee joukkoliikennettä suhteellisesti vähemmän kuin muut suomalaiset suuremmat kaupungit. Kaupungin tulee käyttää kaikki joukkoliikenteestä saatu voitto joukkoliikenteen kehittämiseen järkevimmällä tavalla. Joukkoliikennettä tulee kehittää ruuhka-aikojen vuoroja sekä yö- ja viikonloppuvuoroja lisäämällä. Reittikartan ongelmana on tällä hetkellä poikittaisliikenteen puute. Myös vuonna 2019 toteutuva kahden korkeakoulukampuksen malli lisää painetta joukkoliikenteen kehittämiseen Kontinkankaan, Keskustan ja Linnanmaan välille.
Eheä kaupunkirakenne helpottaa joukkoliikenteen järjestämistä ja lisää palveluiden saavutettavuutta. Onnistunutta kaupunkisuunnittelua on myös se, että kaikki asuinalueet ja palvelut ovat saavutettavissa julkisilla liikennevälineillä. Mitä saavutettavampaa joukkoliikenne on, sitä vähemmän on tarvetta yksityisautoiluun, ja kun joukkoliikenne on kaikkien saavutettavissa, se lisää myös käyttöä. Niin joukkoliikenteen kuin kevyen liikenteen väylien tulee olla sujuvasti käytettävissä myös lastenvaunujen kanssa sekä pyörätuolilla kulkeville. Esimerkiksi jyrkkiä katukivetyksen reunoja on purettava.
Oululla on pyöräilykaupunkina hyvä maine, vaikka Oulun keskustan läpi onkin haasteellista löytää sujuvaa pyöräilyreittiä. Kehitettävää on myös opasteissa sekä pyöräteiden kunnossa erityisesti talviaikaan. Suosituimmat kevyen liikenteen väylät tulee aurata lumesta ensisijaisesti. Pyöräilyä voidaan kehittää myös rakentamalla turvallisia pyöräparkkeja sekä erillisiä pyöräilykaistoja. Kaupunkipyörät mahdollistavat myös turisteilta kaupunkiin tutustumisen kätevästi.
Palvelujen saavutettavuus joukkoliikennettä käyttämällä lisää oululaisten yhdenvertaisuutta. Joukkoliikenne, pyöräily ja kävely ovat paitsi yksityisautoilua ympäristöystävällisempiä tapoja liikkua, myös liikkumisen kautta kaupungin ennalta ehkäisevää terveystyötä, mihin kannattaa panostaa jatkossakin.
P.S. Allekirjoitin Oulun polkupyöräilijöiden kuntavaaliteesit, sillä haluan kehittää Oulua entistä paremmaksi pyöräilykaupungiksi.